Overweeg je om de stap naar onze oosterburen te maken? Vanuit het oogpunt van marketing is dit een bijzonder interessante stap. Duitsland heeft immers veel meer inwoners dan ons landje, waardoor je een ontzettend grote doelgroep aan kunt spreken. Deze doelgroep is ook nog eens nieuw voor je bedrijf en is dus naar wens ‘te kneden’.
Vanuit bedrijfstechnisch oogpunt brengt de stap naar Duitsland veel uitdagingen met zich mee. Dit heeft voornamelijk met onderstaande aandachtspunten te maken.
Andere taal & gewoonten
In Duitsland spreekt men een andere taal dan in Nederland. Tot zover niets nieuws. Maar wist je ook dat zakenmensen in Duitsland op een andere manier met elkaar omgaan? Ze hanteren bijvoorbeeld een andere vorm van taal dan in ons land. Het gaat in Duitsland – over het algemeen – een stuk beschaafder en formeler dan in ons land.
Je kunt hierdoor erg goed een accountmanager Duitsland gebruiken. Bij voorkeur iemand die Duits is of dit land ontzettend goed kent. Ook scoor je punten als iemand van je onderneming feilloos Duits spreekt. Daar is de gemiddelde Duitser erg fan van.
Daarnaast heb je met andere gewoonten te maken. Vind je het bijvoorbeeld normaal om in eigen land met je klanten uit eten te gaan? Dit is in Duitsland ook vrij gebruikelijk, maar pas wel op met dure geschenken. Daar zijn ze in Duitsland ietwat allergisch voor.
Denk aan de hiërarchie
In Nederland is steeds minder sprake van een hiërarchie in een bedrijf. Er zijn zelfs al veel bedrijven die nog maar één personeel laag hebben. Dit is in Duitsland een volledig ander verhaal. Onze oosterburen hechten nog steeds erg veel waarde aan de hiërarchie en duits personeel.
Wil je een groot bedrijf als nieuwe klant aantrekken? Dan zou je je binnen dit bedrijf naar boven toe moet werken. Leg eerst contact met een van de accountmanagers. Als dit contact gelegd is en goed aangevoeld, kan deze accountmanager je kennis laten maken met de managers binnen het bedrijf. Die kunnen je uiteindelijk kennis laten maken met de directie. Dit gaat in Duitsland echt anders dan in eigen land.
Duitsers zijn punctueel
Misschien wist je het al, maar Duitsers zijn punctueel. Zo is het ontzettend belangrijk om bij een afspraak stipt op tijd te komen. Doe je bepaalde beloftes? Dan moet je er ook alles aan doen om deze beloftes na te komen.
Ga je je bedrijf inschrijven bij de KVK Duitsland? Noteer dan ook alles bij de inschrijving zeer punctueel. Het later aanpassen van deze gegevens is in Duitsland nogal een uitdaging/opgave.
Tijdens het zakendoen merk je de punctualiteit al snel. Duitsers maken graag duidelijke afspraken en toetsen de afspraken ook voortdurend. Kom je je beloftes niet na? Dan heb je het erg zwaar in het land van onze oosterburen.
Zaken doen in Duitsland vereist het nodige van je. Je moet voortdurend formeel zijn, veel contacten opdoen en punctueel zijn. Tegelijkertijd moet je ook echt iets te bieden hebben. In Duitsland zijn immers al veel (Duitse) bedrijven gevestigd.