Vandaag de dag tel je als bedrijf niet meer mee als je geen website hebt. Maar veel bedrijven nemen het niet zo nauw met die website. Ze zien het niet als de belangrijkste marketing en vinden het daarom al snel goed. Er wordt even een website in elkaar gezet. Daar worden wat teksten voor gemaakt, tegenwoordig het liefst met een AI-tool, want dat werkt lekker snel. Vervolgens gaat de website live en na een paar weken verslapt de aandacht. Ondertussen lopen de facturen voor webhosting wel gewoon door.

Zo haal je meer uit je website

Als je voor de investering in een website voor je bedrijf ook nog wat terug wilt krijgen, dan moet je er echt meer energie in steken. Anders is het een zinloze investering. Niet iedere ondernemer is even handig met het schrijven van teksten voor zijn bedrijf. Maar een AI tool het werk laten doen is wel het andere uiterste. Een AI tool schrijft met de mogelijkheden die er zijn en vergeleken met het menselijk brein zijn die nogal beperkt. Wil je teksten op je website die als twee druppels water lijken op die van de concurrent? Gebruik dan gerust AI. Wil je je onderscheiden van de massa? Besteed het schrijven van teksten dan uit aan een ervaren bureau zoals Crossphase. Daarmee investeer je op een juiste manier in je online content en voorkom je dat je opgaat in de grijze massa.

Je website actueel houden

Vaak wordt er nadat een website online is gegaan nauwelijks nog nieuwe content toegevoegd. Een ervaren content marketing bureau kan ervoor zorgen dat er regelmatig nieuw materiaal wordt geplaatst. Zoekmachines zoals Google en Bing controleren namelijk of een website wordt geüpdatet. Als er nooit wat gebeurt op een website wordt die na verloop van tijd aangemerkt als minder interessant. Vervolgens verschijnt zo’n website lager in de zoekresultaten. Het is algemeen bekend dat een gebruiker van een zoekmachine doorgaans klikt op één van de bovenste links. Als jouw website op pagina 2 staat kun je het wel vergeten.

Kijk nog eens kritisch naar je bedrijfswebsite

Kijk regelmatig naar de website van je bedrijf, waarvoor je misschien wel een paar honderd euro per maand betaalt voor hosting en onderhoud. Ben je nog tevreden over de inhoud van je website? Het is heel belangrijk dat de informatie op je website juist, volledig en actueel is. Probeer teksten op je website zoveel mogelijk tijdloos te schrijven, dan hoef je ze ook niet zo vaak aan te passen. Vermijd begrippen als ‘vorig jaar’ of ‘sinds 5 jaar’. Werk met jaartallen en gebruik eventueel datums in een tekst over de geschiedenis van het bedrijf. Die blijven altijd actueel. Plaats regelmatig nieuwe content, bijvoorbeeld in de vorm van blogs over producten in je assortiment of over projecten die je met je bedrijf hebt gedaan. Zo betrek je klanten en bezoekers bij wat je bedrijf doet. Plaats indien mogelijk foto’s bij deze artikelen om ze te verduidelijken. Een artikel met enkele foto’s wordt veel beter gelezen dan een tekst zonder afbeeldingen.