Financiële uitdagingen
Wethouder Dick Bennis: "Het afgelopen jaar heeft ons voor veel uitdagingen gesteld. De huidige situatie wordt voor een groot deel beïnvloed door de maatregelen van het Rijk, die ons dwingen om keuzes te maken. Naast de algemene druk op de begroting, moeten we onze lokale ambities waarmaken. Zoals het onderhouden en verbeteren van bestaande voorzieningen voor onze inwoners. Deze combinatie van factoren – het begrotingstekort en de lokale verantwoordelijkheden – zorgt voor financiële uitdagingen, die bijnaiedere gemeente momenteel ervaart. We kunnen daarom niet anders dan afwijken van de gebruikelijke trendmatige verhoging van de gemeentelijke belastingen . Die is
normaal gesproken 2,5%. Voor de onroerendezaakbelasting (OZB) voor woningbezitters betekent dit een hogere verhoging dan gebruikelijk. Dit besluit is niet licht genomen, maar noodzakelijk om de kwaliteit van onze zorg en voorzieningen goed te houden. De WOZ-waarde wordt jaarlijks opnieuw vastgesteld, en we weten uit ervaring dat dit vaak vragen oproept. Onze medewerkers staan klaar om iedereen zo goed mogelijk te helpen."
Bent u het niet eens met de WOZ-waarde? Een bezwaar is niet altijd nodig.
Op de website www.hoorn.nl/belastingen vindt u antwoord op de meest gestelde vragen. Wij vragen u eerst het taxatieverslag digitaal te bekijken via de digitale belastingbalie op www.hoorn.nl/belastingbalie. Bent u het daarna nog niet eens met de waarde? In de eerste 3 weken nadat u de aanslag heeft ontvangen, kunt u ons hierover bellen.
De WOZ-waarde wordt dan versneld onderzocht. U ontvangt binnen 2 weken een reactie van de gemeente. Daarom roept de gemeente op om eerst te bellen voordat u bezwaar maakt. Zo kan het sneller opgelost worden dan via een lange bezwaarprocedure. Wilt u toch formeel bezwaar maken? Dit kunt u prima zelf doen zonder bemiddelaar. U kent uw woning zelf het beste.Berichtenbox
In totaal verstuurt gemeente Hoorn zo'n 40.000 aanslagen. Ongeveer een derde gaat digitaal via de Berichtenbox van MijnOverheid. Iedereen die in MijnOverheid heeft aangevinkt de belastingpost van de gemeente Hoorn digitaal te willen ontvangen, krijgt de aanslag in zijn persoonlijke Berichtenbox van MijnOverheid.
Betalingsproblemen
Voor wie de belastingaanslag niet of niet op tijd kan betalen, zijn er verschillende mogelijkheden:
- Kwijtschelding: dit is mogelijk voor mensen met een minimuminkomen. Dit geldt ook voor kleine ondernemers en zzp'ers.
- Gespreide betaling in maximaal 10 termijnen met automatische incasso.
- Uitstel van betaling of een betalingsafspraak op maat.
Rondkomen
Heeft u moeite met rondkomen? Neem contact op met de medewerkers van Team Rondkomen via 0229 25 22 00 of kom langs bij een van de spreekuren van 1.Hoorn. Meer informatie is te vinden via: www.hoorn.nl/rondkomen.