HOORN - De Hoornse raad heeft groen licht gegeven voor de nieuwe oplossing voor het knelpunt van de turborotonde. De nieuwe oplossing gaat ook uit van een kruispunt met verkeerslichten, maar dan wel met twee extra rijstroken rechtdoor. Er komen voor de kruising met de Westfriese Parkweg/Berkhouterweg in beide richtingen twee keer drie rijstroken.
In 2018 besloot de gemeenteraad de turborotonde te vervangen door een kruispunt met verkeerslichten. De turborotonde zou in 2020 omgevormd worden. Eind 2019 bleek kort voor de start van de uitvoering dat er een fout was gemaakt bij de berekeningen van het verkeersmodel. Met twee rijstroken rechtdoor in beide richtingen zou de doorstroming in de avondspits onvoldoende verbeteren. In maart 2020 besloot de raad nader onderzoek te doen naar de gevolgen van een nieuwe oplossing.
Nieuwe oplossing
Drie adviesbureaus zijn samen tot de conclusie gekomen dat een gelijkvloerse kruising met verkeerslichten de enige haalbare oplossing blijft om in de avondspits de doorstroming op de kruising Provincialeweg/Westfriese Parkweg/Berkhouterweg te verbeteren. Het plan blijft daarom de turborotonde te vervangen door een kruising met verkeerslichten, maar dan wel met drie rijstroken rechtdoor in beide richtingen. De extra rijstroken leveren meer opstelruimte en afwikkelcapaciteit op. De nieuwe oplossing kan binnen het eerder door de gemeenteraad beschikbaar gestelde budget van 8,25 miljoen euro worden uitgevoerd. Ook de geplande bomen langs de weg, tussen de nieuwe kruising en de kruising Keern, kunnen bij het vernieuwde plan worden aangebracht. Gelijktijdig met het vervangen van de turborotonde wordt ook de rotonde aan de stadzijde van de A7 vervangen door een kruising met verkeerslichten. De rotonde aan de andere zijde van de A7 blijft zoals die nu is.
De gemeente Hoorn verwacht in ieder geval na de zomer van 2021 te kunnen starten met het werk. Vanuit de raad werd aangedrongen om eerder te starten, als dat mogelijk is.