HOORN - De parkeerapparatuur in de parkeergarages ’t Jeudje en Schouwburg ’t Park zijn vervangen. Parkeerders ontvangen geen kaartje meer, maar bij het in- en uitrijden wordt het kenteken van de auto gescand en gaat de poort open. Om te betalen, voer je je kenteken in bij de betaalautomaat en na betaling kan je direct uitrijden.
Betalen met parkeerapp
Parkeerders kunnen in de garages bij de betaalautomaat betalen met bankpas (pin of creditcard) of ze kunnen gebruik maken van een parkeerapp, net zoals bij het parkeren op straat. Wethouder Samir Bashara heeft die mogelijkheid op 2 juni in werking gesteld. “We vinden het belangrijk dat zoveel mogelijk in garages en aan de rand van de stad wordt geparkeerd. Mede daarom maken we het parkeren in de parkeergarages graag zo makkelijk mogelijk. De parkeergarages zijn lang niet altijd vol en ik hoop dat meer bezoekers hun weg naar de garages weten te vinden.”
Voorlopig zijn vier providers (Parkmobile, SMS parking, Easypark en Tanqyou) geselecteerd die de mogelijkheid bieden tot gebruik van de app. Andere apps zullen snel volgen. Parkeerders die gebruik willen maken van een app, activeren die zodra ze geparkeerd hebben in de garage. Het zonenummer staat daar op diverse plekken aangegeven. Bij het uitrijden herkent de slagboom het kenteken en opent automatisch. De parkeerkosten worden achteraf in rekening gebracht. Het systeem verwijdert het kenteken dat bij binnenkomst in de garages wordt gescand, automatisch uiterlijk binnen 72 na uitrijden. Het blijft mogelijk om bij theatervoorstellingen tegen een gereduceerd tarief te parkeren in de parkeergarage Schouwburg ‘t Park. Dit kan via het theater en rechtstreeks bij de parkeerautomaten.