HOORN - In 2019 viert Hoorn het Jaar van de Gouden Eeuw. Dit jaar staan er in Hoorn tientallen activiteiten en evenementen in dit thema op het programma. De gemeente grijpt dit themajaar aan om Hoorn als ‘Stad van de Gouden Eeuw te promoten.
Opening Jaar van de Gouden Eeuw
Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) riep 2019 uit tot het Jaar van Rembrandt en de Gouden Eeuw. De gemeente Hoorn en Hoorn Marketing openen dit themajaar op zondag 3 maart in schouwburg Het Park. Arthur van Dijk, Commissaris van de Koning van Noord-Holland, opent het jaar officieel, in het bijzijn van enkele honderden relaties uit stad, regio en land. Na de officiële opening geeft meesterverteller en museumdirecteur Ad Geerdink de primeur van zijn bijzondere DWDD-college over de Gouden Eeuw, ‘De Verwonderingh.
Programma Jaar van de Gouden Eeuw
In het Jaar van de Gouden Eeuw zijn staan er tientallen activiteiten en evenementen in dit thema op het programma. Highlights zijn onder meer de Gouden Eeuw Route langs de 50 Westfriese iconen uit de Gouden Eeuw, Batavia 1627 in virtual reality in het Westfries Museum en Twee Graden, een uniek audiovisuele spektakel over Hoorn in de Gouden Eeuw dat in augustus 40 keer te zien is op de Roode Steen.
Stad van de Gouden Eeuw
Hoorn grijpt het Jaar van de Gouden Eeuw aan om zich te profileren als ‘Stad van de Gouden Eeuw’. Dat draagt de stad onder meer uit met speciale banieren langs de ‘toegangspoorten’ van de binnenstad. Speciaal voor dit themajaar ontwikkelde Hoorn Marketing de website www.stadvandegoudeneeuw.nl, waarop vanaf 3 maart het programma van het Jaar van de Gouden Eeuw te vinden is. Organisatoren en initiatiefnemers worden van harte opgeroepen om hun evenementen en activiteiten voor dit programma aan te melden bij Hoorn Marketing, via info@ikhouvanhoorn.nl.
Half maart komt er een speciaal themamagazine uit. Dit wordt in de hele regio breed verspreid. Ook gaat er een uitgebreide online marketingcampagne van start en geeft Hoorn Marketing twee folders uit, gericht op de verschillende bezoekers (lokaal/regionaal/landelijk/internationaal) van de stad.
Naast de activiteiten van Hoorn Marketing zet ook destinatiemarketingorganisatie Holland Boven Amsterdam in op het thema van de Gouden Eeuw, met een speciale campagne ‘Gouden Eeuw Boven Amsterdam’. Dit in aanvulling op de campagne van het NBTC, dat de zogenaamde ‘Gouden Eeuw lijn’ langs Middelburg, Dordrecht, Delft. Den Haag, Leiden, Haarlem en Amsterdam naar Hoorn en Enkhuizen promoot onder (inter)nationale toeristen.
Samenwerking
Wethouder Ben Tap van Economische Zaken en Toerisme: ‘Het thema van de Gouden Eeuw is Hoorn op het lijf geschreven. Het zit in het DNA van onze stad. En juist door de samenwerking met de steden uit de Gouden Eeuw lijn, het NBTC, Holland Boven Amsterdam en Hoorn Marketing kunnen we een mooie stap zetten in de promotie van Hoorn. Ook in de stad bruist het. Tientallen organisatoren en ondernemers die ‘iets met het thema hebben of willen’ hebben zich al bij ons gemeld en ik verwacht dat er nog velen zullen volgen. Er staat een mooi en afwisselend programma, dat alleen nog maar zal groeien. Kortom, we kijken uit naar een mooi en gouden jaar! Wat mij betreft blijven we ook na 2019 communiceren dat Hoorn dé Stad van de Gouden Eeuw is.’