HOORN - Paul Stap (1952) studeert in 1982 af aan de Gerrit Rietveld Academie in de richting Vrije Grafiek. Na zijn academietijd manifesteert hij zich al snel als beeld­houwer en schilder maar daarbij verloochent hij zijn grafische achtergrond niet. Hij vertelt over zijn werk in de 30e Zondagmiddagsalon op zondag 8 maart 2020, in De Boterhal te Hoorn, aanvang 15.00 uur.

Inloop vanaf 14.30 uur. Gratis koffie, thee en zelfgebakken boterkoek.
Napraten met een glas wijn.


Voor zijn vroege werk dook Paul Stap in zijn onderbewuste. Voor zijn recente schilderijen en beeldhouwwerk dook hij letterlijk, in Egypte, uit de diepzee zijn ‘beelden’ op. In acrylverf geschilderde doeken vormen in zijn atelier, samen met als porselein ogende houten objecten, het landschap waarin Stap dagelijks werkt. De kleuren die hij toepast in zijn diepzeeschilderijen komen terug in de uit verschillende delen samengestelde beelden. De objecten zijn grillig, bij de natuur aansluitend in vorm. Accentuering van de houtnerf voorziet ze van belijning.

Sommige schilderijen worden door Stap volledig met penseel geschilderd. De compositie is dan vooraf met houtskool opgezet. In dit werk zet de kunstenaar een afdektechniek in die is afgeleid van de gom-suikerwatertechniek die hij eerder gebruikte bij het etsen. Bij andere schilderijen gebruikt hij zelfgemaakte stempels. Door deze nieuwe techniektoepassing geeft hij een deel van zijn huidige schilderijen het karakter van een ingewikkelde monoprint.

Met stempels, die bij hergebruik steeds anders kunnen worden gecombineerd, verrijkt de kunstenaar zijn arsenaal aan afbeeldingen en uitdrukkingsmogelijkheden. Klein formaat schilderijen, ritmische koraaltexturen in sterke, geometrische patronen, bouwt Paul Stap uitsluitend via de stempeltechniek op. Het thema diepzee krijgt ook vorm in miniaturen van hout. Net als in de grotere vloerobjecten zijn in de miniaturen fascinerende bewegingen, kleuren en vormen van elementen uit het onderwaterlandschap ruimtelijk in beeld gestold.

De afgelopen jaren heeft Paul gezocht naar een digitale manier van werken die aansluit bij zijn andere werk. Dit resulteerde in een serie bijzondere portretten.