HOORN - Het klinkt misschien eng: meer technologie gebruiken in de zorg. Maar het kan in de praktijk voor patiënten en cliënten juist erg handig zijn. Als het aan de Stichting Zorg Zoals de Westfries het Wil (ZZWW) en Joris Arts (bestuurder Gezondheidscentrum Kersenboogerd in Hoorn) ligt, kunnen patiënten voortaan bij hun huisarts online een afspraak maken of overleggen via Skype.


Zij zijn het ook eens met André Rouvoet, voorzitter van Zorgverzekeraars Nederland. Rouvoet heeft als reactie op de troonrede gezegd dat hij vindt dat technologie noodzakelijk is om de zorg goedkoper en efficiënter te maken. Het Rijk heeft afgelopen zomer hiervoor 471 miljoen euro toegezegd. Inmiddels heeft de ZZWW contact opgenomen met de huisartsen in Westfriesland om te vragen of zij een aanvraag willen doen om ook aanspraak te maken op dit geld.

Goed voor de patiënt
De ZZWW en Arts benadrukken vooral dat sommige digitale ontwikkelingen ook voor de patiënt of cliënt voordelen kunnen hebben. De ZZWW gaat zich daar de komende tijd dan ook voor hard maken, mede met steun van Arts. Hij gebruikt in zijn Gezondheidscentrum al meerdere online toepassingen.

“Bij ons kun je al anderhalf jaar digitaal een afspraak met je huisarts maken. Maar bij veel huisartsenpraktijken of zorgbehandelaars in Westfriesland sta je nog steeds een kwartier in de wacht. En buiten de vastgestelde tijden bellen is al helemaal niet de bedoeling”, zegt Joris Arts. “In de tijd dat we het afsprakensysteem gebruiken zijn er maar een paar kleine probleempjes geweest. Onze medewerkers willen niet meer zonder, hoorde ik laatst zelfs.”

“Ook ’s avonds of in het weekend met je psycholoog skypen”

Arts pleit ook voor meer consulten via beveiligde Skype. GGZ Noord-Holland Noord werkt al met dergelijke skypebehandelingen. Arts: “We zijn vier maanden geleden gestart met een project voor GGZ Noord-Holland Noord. Het project heet DiSofa en het is een groot succes. Er hebben zich inmiddels al ruim 60 cliënten aangemeld. Het handige is dat e-consulten niet plaats- of tijdgebonden zijn. We hebben drie extra Nederlandse psychologen aangenomen die in het buitenland wonen, namelijk in Tel Aviv, Boston en Singapore. Dat is prettig voor cliënten, want deze expats werken als het hier ’s avonds of weekend is. Extra bijkomstigheid: deze extra service vermindert de werkdruk en daarmee de wachtlijsten.”

Het zou mooi zijn als ook huisartsen met Skype-consulten gaan werken, vinden de ZZWW en Arts. “Dan kun je laten zien hoe je tekenbeet eruitziet zonder dat je een ochtend vrij moet nemen van je werk. Natuurlijk is er al een telefonisch spreekuur, maar dan ziet de huisarts je niet. In sommige gevallen blijft het uiteraard wel nodig om je dokter in levende lijve te spreken. Maar ik hoor van de huisartsen van ons Gezondheidscentrum dat dit maar voor 50 procent van de consulten geldt. Dat betekent dat het in 50% van de gevallen dus zou moeten kunnen!”

“Vraag er zelf om!”

Deze – en andere – technologische verbeteringen brengen zowel de ZZWW als Arts regelmatig onder de aandacht van zorgverzekeraars, zorgorganisaties, de gemeenten, behandelaars en de inwoners van Westfriesland. Zij roepen patiënten en cliënten echter op om ook hun huisarts of behandelaar er zelf op aan te spreken. “Want de beste manier om de zorgwereld in beweging te krijgen is om als burger zelf je wensen kenbaar te maken. Als er maar genoeg mensen tegen hun dokter zeggen ‘waarom beginnen jullie niet met een online afsprakensysteem’, dan gaat die dokter vanzelf een keer overstag”, aldus Arts en de bestuurders van de Stichting Zorg Zoals de Westfries het Wil.